Total Pageviews

Friday, December 30, 2016

5 PETUA MENGUBATI SAKIT MATA DENGAN SEKEJAP

Petua menyembuhkan Sakit Mata dengan sekejap Secara semula jadi - sakit mata merupakan penyakit yang sering sekali di alami masyarakat malaysia, biasanya penyakit ini boleh dengan mudah menular. Orang terkena sakit mata pade umumnya ciri cirinya mata akan bengkak, merah, belekan serta berair yang muncul selepas bangun tidur.

Petua Mengubati Sakit Mata Dengan Sekejap
Penyakit ini tergolong bukan penyakit yang berbahaye, namun jika dibiarkan tentunya sangat menggangu aktiviti.

Penyebab mata merah dan sakit

Jangkitan Virus

Virus boleh menjadi penyebab mata merah dan terasa sakit. Biasanya gejala yang timbul adalah mata berair, gatal, merah, terasa bengkak dan mengalas pade bahagian mata.

Jangkitan Bakteria

Selain virus, ade beberapa jenis bakteria juga boleh menyebabkan masalah pade mata, Jenis bakteria tersebut antara lain bakteria staphylococcus dan bakteria pneumoccocus. Gejala yang berlaku hampir serupa dengan gejala mata merah kerana virus. Mata juga akan terase perih dan akan keluar kotoran atau  yang berwarne kuning pekat layaknya nanah. Biasanya saat bangun tidur pade pagi hari, mata akan susah dibuka kerana melekit akibat banyak kotoran yang keluar. Mata terasa panas seperti ada benda asing yang masuk.

Akibat Alergi

Alahan yang berlaku pade mata juga boleh membuat mata merah dan terasa sakit. Kadang-kadang mata juga akan terasa bengkak seperti terisi cecair di dalamnya.

Luka pade mata

Punca mata gatal dan sakit juga boleh kerana terdapat luka pade mata. Jika tidak dirawat dengan betul, luka pade mata boleh menyebabkan jangkitan.

Mengubati sakit mata yang merah secare alami

1. Hirisan menmentimun

Menmentimun boleh digunakan untuk merawat mata yang sakit dan merah. pakailah hirisan mentimun pade mata anda. Caranya sediakan menmentimun dengan saiz yang lebih besar. Kemudian dihiris tipis-tipis dan tampal pade mata selame beberapa saat. Sifat anti bakteria yang terdapat pade menmentimun membuatnya sangat mujarab untuk mengatasi mata yang gatal dan kemerahan. Selain itu, mentimun jua dapat meringankan kantung mata dengan sensasi kesegaran.

2. Hirisan kentang

Selain mentimun, hirisan kentang juga mempunyai manafaat yang mujarab untuk menyembuhkan mata yang sakit dan merah. Ambil kentang yang masih segar dan cuci bersih, Kemudian iris tipis-tipis dan taruh di atas mata. Kesegarannya akan membuat mata jadi lebih tenang dan terasa sejuk sehingga rasa gatal pade mata boleh hilang.

3. Air mawar
Cara merawat sakit mata yang merah dengan semula jadi juga boleh dilakukan dengan air mawar. Caranya juga begitu praktikal kerana boleh dilakukan sendiri di rumah,  Amil bunga mawar dan masukkan dalam air bersih, gunakan air mawar tersebut untuk membasuh mata,  Lakukan dengan rutin sekurang-kurangnya 3 kali sehari.

4. Susu murni

Susu murni juga boleh menjadi senjata mujarab atasi mata merah dan gatal,  Caranya gunakan kapas dan beri beberapa titis susu murni. Lalu taruh kapas yang telah diberi susu murni di atas mata selame beberapa saat. Lakukan dengan rutin agar mata yang sakit boleh segera reda.

5. Air sirih

Air rebusan sirih juga dikenali manafaatnya untuk mengatasi gangguan pade mata. Caranya, didihkan daun sirih pade air yang bersih. Kemudian gunakan air rebusan tersebut untuk membersihkan mata yang sakit.

Banyak mitos beredar kalau mengubati sakit mata merah boleh menggunakan air kencing untuk menyembuhkannya, padehal hal itu merupakan perkara yang salah, sebab air kecing banyak terkandung kekotoran yang justru akan menambah sakit mata semakin parah.

Itulah beberapa care untuk mengubati sakit mata semula jadi dengan cepat, semoga dapat membantu anda yang sedang mengalami sakit mata.
 
 
 

No comments:

Post a Comment