Total Pageviews

Tuesday, December 27, 2016

10 RAWATAN DEMAM CAMPAK UNTUK BAYI DAN KANAK-KANAK



Rawatan Demam Campak. Demam campak (measles) adalah penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus. Penyakit ini boleh menular melalui udara ketika pesakit bersin atau gelas yang telah dipakai minum oleh pesakit demam campak. Demam campak biasanya dialami oleh bayi dan kanak-kanak, sebab ketika kecil sistem kekebalan tubuh masih lemah. Tapi tidak sedikit juga orang dewasa yang mengalami demam campak.


Demam campak boleh dikenali dari beberapa gejala. Berikut tanda demam campak yang biasa muncul:

💥 Mata merah dan sensitif terhadap cahaya
💥 Selsema, sakit tekak, dan hidung tersumbat
💥 Panas demam
💥 Tompok putih keabu-abuan pada mulut dan tekak

Tanda lain yang boleh dipastikan mendiagnosis seseorang mengalami demam campak adalah timbul bercak atau ruam berwarna merah-kecoklatan pada seluruh kulit tubuh yang bermula dari belakang telinga, sekitar kepala lalu menjalar ke leher, dan akhirnya ke seluruh tubuh.


Apabila anak Anda mengalami tanda demam campak seperti yang disebutkan, maka sebaiknya hubungi doktor, klinik, atau rumah sakit terdekat segera. Jangan anggap remeh penyakit ini, sebab pada keadaan yang sudah teruk boleh menyebabkan kebutaan dan bahkan kematian.


Petua Rawatan Demam Campak Bayi



Hingga kini belum ditemui ubat demam campak yang sepenuhnya mampu menyembuhkan. Namun jangan panik, sebab masih ada cara rawatan bayi demam campak yang dapat Anda cuba. Bagaimana?


Banyak Minum

🔸 Untuk mengelakkan dehidrasi tubuh, maka diperlukan pengambilan lebih terhadap cecair. Tujuan lain dari banyak minum air juga untuk melegakan tekak yang gatal akibat batuk. Hal ini tidak boleh dilupakan sebab ketika campak maka biasanya disertai demam, oleh kerana itu keperluan cecair pun bertambah.


Minum Air Kelapa Muda
🔸 Minum air putih terus menerus memang bosan, sebab rasanya tawar. Anda boleh berganti ke minuman berperasa seperti air kelapa muda yang memang telah dijadikan petua rawatan demam campak kanak-kanak sejak lama. Anda boleh menambah kesan penyembuhan dengan memberi satu sudu makan madu pada air kelapa muda yang hendak diminum.


Menurunkan Demam dan Mengurangkan Rasa Sakit

🔸 Kerana tidak ada ubat yang seratus persen mampu menyembuhkan demam campak, maka umumnya setiap doktor menyarankan para ibu untuk memberikan paracetamol atau ibuprofen dalam bentuk cair kepada anak agar membantu menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan demam.


Mengatasi Sakit Mata yang Berlaku
🔸 Jangkitan virus penyebab demam campak selain membuat kulit menimbulkan tompok merah, juga membuat mata menjadi sensitif terhadap cahaya. Untuk meringankan gejala ini, anda boleh mencuba petua ini.
🔸 Bersihkan kotoran mata semasa jangkitan demam campak memakai kain kapas yang direndam ke dalam air hangat. Selain itu, buat ruangan untuk sementara minimum cahaya matahari dengan memasang tirai tingkap atau menukar lampu yang lebih malap ketika malam hari.


Rehat

🔸 Pada bayi dan kanak-kanak, jangkitan campak boleh menjadi tanda untuk tubuh melakukan peningkatan sistem imun. Untuk menyokong proses penyembuhannya, maka orang tua harus memperbanyak waktu rehat anak.

🔸 Demam campak merupakan jangkitan virus yang serius yang memerlukan banyak tenaga tubuh untuk melakukan perlawanan. Tidak kira bayi, kanak-kanak, ataupun orang dewasa, apabila terkena demam campak, maka hadkan aktiviti fizikal yang menguras tenaga serta perbanyak jam tidur.


Meredakan Tanda Lain

🔸 Tanda yang hadir ketika tubuh diserang jangkitan campak adalah hidung berair atau batuk, mirip seperti gejala selsema. Untuk kanak-kanak, Anda boleh memberikan minuman hangat dengan madu dan air lemon. Remember, untuk kanak-kanak di bawah satu tahun sebaiknya tidak diberi madu. Juga lebih baik dimandikan dengan air hangat.

Cara Elak Demam Campak

Demam campak merupakan penyakit akibat jangkitan virus yang boleh menular ke orang lain melalui media udara maupun benda-benda yang dipakai bersamaan oleh pesakit. Untuk mencegah agar Anda tidak dijangkiti atau menyebar virus campak, maka ikuti petua berikut.


Vaksinasi

🕐 Vaksin khusus campak seharusnya diterima sejak kecil, ketika usia 15 bulan dan antara umur 5 - 6 tahun, ini adalah langkah pencegahan terbaik. Namun, tidak masalah apabila diberikan masa umur 9 bulan, 2 tahun, dan 6 tahun. Vaksin MMR adalah vaksin gabungan untuk campak, gondongan, dan campak Jerman yang dapat mencegah jangkitan seumur hidup.


Jaga Jarak Dari Pesakit 

🕐 Campak boleh menular dengan sangat mudah, terutama bagi orang yang semasa kanak-kanaknya belum pernah mengalami. Untuk itu, sebaiknya Anda mengelak sementara apabila ada ahli keluarga yang terkena campak. Atau bila anda yang menderita, jangan sebarkan virus ke orang lain, elakkan pusat keramaian sekurang-kurangnya empat hari selepas kemunculan ruam demam campak pertama kalinya.


Menggunakan Mask

🕐 Dalam keadaan tertentu, mungkin Anda perlu berinteraksi dengan orang yang terkena campak, sesiapa pesakitnya. Untuk mengurangkan kemungkinan terkena jangkitan dari pesakit demam campak, gunakanlah mask. Minta mereka untuk pakai mask juga.


Jumpai Doktor Segera

🕐 Anda boleh menganggap campak tidak terlalu mengancam kesihatan orang dengan sistem imun kuat. Akan tetapi, bagi orang yang lemah sistem imunnya, pada kes tertentu, penyakit ini boleh menjadi lebih serius, dan bahkan kadang-kadang membawa maut. Seperti pada tahun 2013, lebih daripada 140,000 orang meninggal akibat demam campak global (kebanyakan menyerang anak yang tidak mendapatkan vaksin).


Akan jumpa dengan doktor apabila melihat tanda demam campak yang serius pada diri Anda. Tanda tersebut seperti:

💥 Cirit-birit berlebihan
💥 Kesedaran yang menurun
💥 Batuk disertai darah
💥 Kejang-kejang
💥 Sesak nafas
💥 Sakit ketika bernafas yang berpusat pada bahagian dada
💥 Kebingungan
💥 Dehidrasi parah, seperti mulut kering dan jarang buang air kecil

Saat timbul tanda tersebut, maka segera hubungi atau datang langsung ke rumah sakit untuk mendapatkan maklumat. Jangan mencuba petua rawatan demam campak halus bayi di atas bila tanda tersebut menimpa anda, berhati-hati.


Sebelum Anda mencuba petua-petua di atas, ketahi juga pantang larang bagian orang yang kena demam campak. Simpel, pesakit demam campak dilarang makan gorengan, makanan pedas ataupun asin, telur, dan tidak boleh minum dingin. Selepas sembuh, sebaiknya hindari terkena air hujan 2 sampai 3 minggu. Hindari penggunaan sabun saat mandi, jangan pakai baju agar ruam cepat mengering (ini dilakakan di dalam rumah), serta jangan menggaru atau kopek kuping campak.


Apabila punca, tanda, petua rawatan, elakkan, serta pantang larang demam campak ini berguna untuk Anda, Kasih Petua berharap Anda mau berkongsi artikel ini pada kawan-kawan lain.

No comments:

Post a Comment