Total Pageviews

Thursday, March 23, 2017

MENJAGA KESIHATAN KANDUNGAN EMPEDU DENGAN POLAH HIDUP




Pada umumnya, menjaga kesihatan kandung empedu adalah dengan cara mencegah terjadinya batu empedu, dan membuat empedu dapat bekerja dengan normal.
Berikut adalah yang harus diperhatikan untuk menjaga kesihatan kandung empedu :

1.Mengontrol Berat Badan. 

Obesitas atau terlebihan berat badan akan menggangu proses pencernaan. Selain itu, obesitas juga dapat mencetuskan terbentuknya batu pada organ – organ tubuh, salah satunya adalah kandung empedu. Kolestrol yang tinggi dapat mengendap dan menumpuk pada kandung empedu dan menghasilkan batu.

2.Olahraga secara teratur. 

Anda dapat melakukan olahraga yang dapat membakar kalori dengan baik, seperti berlari, badminton, dan berenang, agar tidak terjadi penumpukan lemak pada tubuh anda.

3.Lakukan program diet. 

Program diet haruslah tepat, berpadukan dengan olahraga dan jenis makanan rendah kalori dan tinggi serat serta protein.

4.Kurangi konsumsi makanan yang berkalori tinggi. 

Kalori yang tinggi akan membuat lemak terkumpul. Lemak yang terkumpul berpotensi menimbulkan batu pada kandung empedu

5.Banyakan minum air putih. 

Air putih sangat baik untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh dan melancarkan pencernaan tubuh. Minumlah 8 gelas air putih sehari untuk kesihatan kandung empedu anda.

6.Hindari tidur setelah makan. 

Bahaya tidur selepas makan kerana kalori akan bertambah , artinya adalah kalori yang tidak terbakar, sehingga dapat menimbulkan lemak berlebihan. Lemak yang berlebihan akan terkumpul dan berpotensi mengganggu kesihatan kandung empedu.

7.Hindari rokok dan minuman beralkohol. 

Rokok dan minuman beralkohol merupakan sesuatu yang ‘berat’ untuk dicerna. Sehingga selain mempengaruhi kerja ginjal, rokok dan minuman beralkohol juga dapat memperberat kerja kandung empedu, yang harus mengeluarkan cairan empedu lebih banyak untuk menyerap kandungan zat – zat yang ada di dalam rokok atau minuman beralkohol.



No comments:

Post a Comment