Total Pageviews

Monday, February 20, 2017

PUNCA KENCING MANIS




1-Diabetes jenis pertama juga dikenali sebagai diabetes bersandar ( IDDM- ‘Insulin Dependent Diabetes Mellitus ) atau diabetes awal remaja. Diabetes jenis 1 dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kalenjar pancreas. Biasanya penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simptom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semulajadi oleh badan,pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.

2-Diabetes jenis kedua boleh disebabkan oleh kerintangan insulin ( penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin ) atau penghasilan insulin yang berkurangan. oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pancreas, boleh dikawal secara pemantauan pengambilan makanan,pengurangan berat badan,bersenam dan pengambilan ubat secara makan/suapan ( suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan sampingan serius kepada pesakit.







Penyakit kencing manis berlaku disebabkan oleh terdapat kebocoran pada SALURAN DARAH. Disebabkan kebocoran tersebut makanan yang membekalkan tenaga pada badan akan keluar melalui saluran tersebut dan mengakibatkan tenaga yang dibekalkan semakin berkurangan. Disebabkan itu urat saraf menjadi lemah serta kecut dan mengakibatkan pancreas tidak aktif kerana ia tidak dapat mengeluarkan insulin. ( rujuk rajah diatas )


Sekiranya kebocoran berlaku disebelah kanan rawatan yang biasa digunakan adalah melalui suntikan insulin manakala sekiranya kebocoran berlaku disebelah kiri rawatan yang selalu digunakan adalah melalui kaedah ubatan seperti pil.


Akibat dari organ pancreas tidak dapat menyalurkan insulin menyebabkan berlakunya kencing manis,darah tinggi,kegagalan buah pinggang dan mengakibatkan saluran jantung menjadi kecut.

Salah satu cara untuk memulihkan serta menstabilkan penyakit ini adalah dengan menampal lubang atau kebocoran yang ada. Sebagai contohnya, hal ini boleh diibaratkan seperti paip air yang berlubang tidak akan dapat menyalurkan air dengan sepenuhnya kecuali langkah diambil dengan paip tersebut ditukar baru ataupun ditampal. Hal ini sama seperti kencing manis. Oleh itu cara untuk merawat dan seterusnya menstabilkan penyakit ini adalah melalui proses penampalan.