Total Pageviews

Tuesday, April 18, 2017

KAHSIAT BAYAM MERAH

Bayam merah adalah dari tumbuhan keluarga Amaranthacea. Nama saintifiknya adalah Amaranthus gangeticus. Nama Inggerisnya adalah ‘blood amaranth’, ‘red amaranth’, ‘purple amaranth’, ‘prince’s feather’ dan ‘Mexican grain amaranth’. Ia adalah pokok berbunga tahunan yang mempunyai bunga ungu gelap. Ia mampu tumbuh setinggi 2-3 kaki tinggi.
Kajian saintifik menunjukkan ia membantutkan penyerapan kalsium. Kajian lain pula mencadangkan bahawa disebabkan kadar antioksidanya yang tinggi, ia mungkin mempunyai peranan radioprotective pada tikus.




Khasiat

Khasiat dari bayam secara umum adalah dapat meningkatkan kerja ginjal dan melancarkan pencernaan. Akar bayam merah berkhasiat sebagai obat disentri. Bayam termasuk sayuran berserat yang dapat digunakan untuk melancarkan proses buang air besar. Makanan berserat sangat dianjurkan untuk dikonsumsi oleh penderita kanker usus besar, penderita kencing manis (diabetes mellitus), kolesterol, darah tinggi dan menurunnya berat badan. Infus daun bayam merah 30% per oral dapat meningkatkan kadar besi serum, hemoglobin dan hematokrit kelinci yang dibuat anemia secara nyata.

Indikasi : daun bayam digunakan untuk memebersihkan darah sehabis bersalin, memperkuat akar rambut, tekanan darah rendah, kurang darah (anemia) dan gagal ginjal. Akar digunakan untuk perubatan disentri.

Cara pemakaian iaitu untuk ubat yang diminum , sediakan 25-30 g daun segar, lalu rebus dan dimakan sebagai lalap. Selain direbus, bayam dapat juga dijus untuk diminum. Untuk pemakaian luar, giling daun bayam segar sampai halus lalu tempelkan pada luka akibat gigitan binatang berbisa.



MENCEGAH KANSER
Mengandungi flavanoid yang mampu memperlahankan pemisahan sel dalam sel kanser perut, mengurangkan kanser kulit, dan mengurangkan insiden kanser payudara, ovari dan prostat.


MENJAGA KESIHATAN JANTUNG
Sifat antioksidannya mencegah pengumpulan plak kolesterol pada arteri. Bayam juga bagus dalam mengawal tekanan darah
BAGUS UNTUK IBU MENGANDUNG
Bayam mengandungi sumber vitamin A dan folat yang sangat diperlukan dalam pembentukan paru-paru bayi dan sistem saraf yang lengkap.


MATA YANG SIHAT
Bayam mampu melindungi mata dari proses penuaan yang berubah seiring usia. Amalkan pengambilan secawan bayam sehari untuk mendapatkan mata yang sihat.





Untuk pemakaian secara Umum :
1. Meningkatkan kerja ginjal dan untuk mempersihkan darah sehabis bersalin , bayak merah dapat dikonsumsi sebagai sayur yaitu dimasak dalam bentuk sayur bening.
 

2. Kurang darah, cuci tiga genggam daun bayam merah, lalu tumbuk sampai halus. Tambahkan satu sendok makan air jeruk nipis, lalu saring, selanjutnya tambahkan satu sendok makan madu dan sebutir kuning telor ayam kampong dan aduk sampai rata, kemudian ramuan ini diminum dan pengobatan dilakukan satu kali sehari selama seminggu, selanjutnya pengobatan dapat dilakukan dua kali seminggu sampai penyakitnya sembuh.
 

3. Disentri, cuci 10 batang akar bayam merah sampai bersih lalu tumbuk sampai halus. Tambahkan garam halus seujung sendok the sambil diaduk rata, lalu saring. Untuk pengobatan , minum air saringannya sekaligus.
 

4. Memperkuat akar rambut, cuci satu ikat daun bayam dan batang bayam segar sampai bersih lalu tumbuk sampai halus. Tambahkan garam halus seujung sendok the sambil diaduk rata, Selanjutnya peras dan saring lalu minum sekaligus. Lakukan 2-3 kali seminggu.
Untuk penderita kadar asam urat darah yang cukup tinggi dan rematik Gout dilarang mengkonsumsi bayam terlalu banyak karena sayur ini mengandung purin yang cukup tinggi. Di dalam tubuh, purin akan dimetabolisir menjadi asam urat. Secara umum dalam hal pengobatan bayam merah lebih berkhasiat daripada bayam hijau.



No comments:

Post a Comment