Total Pageviews

Friday, April 21, 2017

5 KESALAHAN TIDUR YANG BOLEH MENYEBABKAN CEPAT GEMUK




Sebagian besar orang pasti menginginkan bentuk tubuh yang ideal dan ramping, namun untuk mendapatkan bentuk tubuh yang proportional dan sihat tidak lah semudah yang kita bayangkan.Banyak faktor yang menunjang keinginan anda ini salah satunya adalah dari pola tidur atau masa rehat yang diperlukan pada tubuh.
  
Seseorang yang mempunyai berat badan berlebihan atau selalu kita sebut gemuk, melakukan banyak cara untuk mengembalikan berat badan ke angka yang di inginkan tanpa mencegahnya terlebih dahulu. Berbagai macam pola diet membuat seseorang lebih menyiksa dirinya bahkan melupakan jam makan, sedangkan pola tidur yang salah pun boleh membuat tubuh menjadi cepat gemuk. Berikut beberapa penjelasan tentang kesalahan tidur yang boleh membuat anda cepat gemuk.


Tidur Yang menyebabkan Cepat Gemuk :


Kualiti Tidur Rendah

Penggunaan teknologi seperti alat dan banyak acara televisyen yang menyajikan berbagai macam acara menjadikan anda menyampingkan waktu rehat dengan mencari hiburan di dalam rumah atau pun di luar rumah, sedangkan tubuh memerlukan masa rehat yang cukup untuk memulihkan keadaan dari segala rutin yang anda lakukan. Kurang nya waktu tidur mencetuskan untuk mengambil banyak kalori berbanding dengan orang yang mempunyai masa tidur yang cukup dan perlahan berat badan pun akan segera naik.


Lambat Bangun Pagi

Lambat bangun pagi kerana anda tidur terlalu malam membuat anda tidak sempat  berolah raga di waktu pagi, mulakan untuk tidur lebih awal dan bangun di pagi hari. Dengan kata lain jika anda bangun pagi anda akan mendapatkan waktu lebih untuk bersenam dan menghirup udara yang segar. Dari kegiatan tersebut dapat membuat anda lepas dari berbagai macam penyakit dan gejala kegemukan kerana keringat yang dikeluarkan semasa anda bersenam akan membakar banyak kalori dalam tubuh.


Makan snek sebelum tidur

Sebahagian orang yang gemar memakan makanan ringan lebih suka mengambil makanan tersebut pada malam hari, kerana pada waktu tersebut dirasakan masa yang paling tepat untuk dijadikan rakan santai sebelum waktu mengantuk datang. Dari aktiviti tersebut memberi kesan sangat buruk pada tubuh dan kesihatan anda, kerana dengan makan dan snek dimalam hari adalah salah satu penyebab kegemukan.


Tidur Bukan Keutamaan

Dari zaman ke zaman banyak yang menggunakan masa tidur untuk kegiatan lain seperti berkumpul dengan kawan, saudara bahkan keluarga dengan memakan berbagai macam makanan dan dengan masa yang cukup lama menjadikan masa tidur terlewat sampai larut malam. Yang sepatutnya masa untuk tubuh  rehat dan masih beraktifitas menjadikan tubuh merasa lapar dan pengambilan pun menjadi tidak terkawal.


Masa Tidur Tidak Teratur

Masa tidur yang terganggu semasa hari cuti atau hujung minggu,k beberapa aspek salah satunya dalam pola tidur dan pola makan. Kesalahan tersebut menjadi sangat fatal kerana mengubah pola tidur yang menggunakan waktu tidur malam sebagai waktu untuk melakukan aktiviti yang bersifat hiburan dan menukar waktu tidur pada waktu siang .

Rehat menjadi faktor yang sangat penting demi menunjang kegiatan yang padat, dengan rehat dengan masa cukup dan teratur menjadikan badan lebih sihat dan terhindar dari berbagai macam gejala penyakit seperti hal nya kegemukan. Jika sudah diserang proses mengembalikan bentuk badan seperti semula sangat sukar untuk dilakukan, maka dari itu cubalah untuk atur pola hidup yang sihat untuk jangka masa yang panjang dalam hidup.